Början av resan

Har inte riktigt funnit tid eller ork till att skriva i bloggen. Har varit sjuk i magsjuka i ca 1,5 vecka efter Thailand. Virus blev jag inte så lätt av med inte. Nu i efterhand kan det vara svårt att finna ord om vad man ska skriva, men som tur är så skrev jag och Erik ner varje dag om vad vi gjorde, lite som en resedagbok. Vi skrev även ner budget för varje dag så vi hade koll på pengarna, mycket ansvarsfullt anser jag. Nu tror jag ni är så nyfikna på vad som hände under resan att det är dags att uppdatera om den.

DAG 1
När vi anlände i Thailand var vi helt utslagna efter den utdragna resan. Jag som verkligen hade sett fram emot den här resan så länge satt verkligen och räknade minuterna och tro mig, alla minuter var långa. Väl inne på bussen som skulle föra oss til hotellet så blev det en lång väntan. Någon barnfamilj verkade ha tappat bort sig. På bussresan var det ett väldans liv, en av resenärerna skällde på guiden för att han var kissnödig. När guiden till slut fått chauffören att stanna försvann han som ett pistolskott iväg. En annan valde att gå på planet =P.

När vi var framme vid vårat hotell möttes vi av en vacker syn. Hotellet var jättemysigt, stort och charmigt. Det var verkligen skönt att slippa bära väskorna fram till rummet. Jag tyckte lite synd om thailändaren som bar dem. Min väska var nästan lika stor som honom (generad), men man måste ju ha plats för shopping. När det var dags för mat så valde vi att testa hotellets mat. Jag tog en rad med små rätter. Det komiska var att de hade verkligen svårt att förstå när vi beställde. Jag fick beställa vatten till maten 3 ggr innan de insåg att det var vatten jag skulle ha. Efter maten var det dags att utforska poolen. Poolen omgavs av en massa palmer med kokosnötter, en liten bar, små fontärner. Det var underbart att äntligen få ta flera simtag i poolen. Efter allt bad och kommentarer som "wow", "åhh" och "jag kan inte tro att vi är här" så var det dags för en tupplur. Man var ju tvungna att ladda batterierna efter den tunga dagen.

När vi sedan blev sugna på en bit mat så valde vi att titta i Vings katalog för att se vad de rekomenderade. En som lät lovande var en indisk restaurang. När vi gick längs gatan hittade vi en väskaffär med en massa reavaror. När vi "gluttat" klart började regnet ösa ner. Istället för att orgentera oss fram till restaurangen så valde att ta en Tuktuk. Vi trodde de kunde staden, men vi trodde väldigt fel. Tuktuken tog oss runt i cirklar runt hela staden. Först hade man lite koll sedan var det bara att ge upp. Chauffören måste ha stannat säkert 5-6 ggr och frågat om vägbeskrivning innan han stannade. Erik som lyckades urskilja vad han sa berättade att vi skulle gå längs med gatan för att sedan komma fram. Efter att ha gått en lång bit var jag beredd att ge upp. "Det känns som vi har kommit fel!", utbrast jag. I samma ögonblick "som sänt från ovan" tittade en skylt fram med namnet på restaurangen.
Äntligen kom vi fram till restaurangen. Vi beställde in en massa smårätter. Innan varmrätterna kom in fick flera underbart goda bröd. Det var spännande och goda rätter. Jag tyckte det var kul att bedömma rätterna. Min bedömning var att maten fick 3 tallrikar av 5 möjliga.
    

Efter maten hittade vi ett stort shoppingcenter där jag förstås fastnade. Erik och jag åkte sedan ner till undervåningen. Där var det den mest avslappnande man kan tänka sig. Stämningen var verkligen mysig. Det doftade från både tvålar och doftljus. När vi gått runt och jämfört priser m.m. så gick vi hem. Det var dags att sova.

Kommentarer
Postat av: Fani

du skriver verkligen så att man får världens jävla lust att sticka utomlands diiirekt alltså, haha. sen får du mej att sakna grekland massor, din jäkel ;p låter som en riktigt bra första dag (bortsett från den förvirrande tuktuk-färden). hade gärna sett bilder på maten dock! puss gumman

2008-12-18 @ 14:02:22
URL: http://glikia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0