Christmas time!

Den här julen har varit lugn och mysig och inte alls lika hektisk som den brukar vara. Jag och min mamma har oftast saker vi ska göra i sista minuten så den här gången slapp vi stressa ihop något som vi brukar göra. Denna julafton var vi hemma. Jättemysigt med glögg, tända ljus, pepparkakor och för att inte tala om det uppdukade julbordet. Kalle Anka kan jag inte låta bli att titta på. Man känner sig lite som ett barn igen, eller man blir iaf påmind om hur man var som liten när julen äntligen var här.
När jag var liten brukade jag få ett paket direkt när jag vaknade och sedan fick jag vänta in resten av julklapparna som jag fick efter Kalle Anka och efter att vi hade ätit mat.
Även detta år var jag uppspelt, men till skillnad från när man var liten så var jag mer uppspelt över min mammas och pappas reaktion över julklapparna. Detta år har jag nämligen knepat och knåpat ihop en massa julrim. Har än så länge skrivit julrim till alla klappar, men så har jag ju också 4 julklappar kvar som Emelie och Sofhia får vänta på tills det är dags för våran "lilljul" eller ska jag kalla det "efterjul" kanske.
Ne, men hur som hellst är det väldigt härligt med julafton. Tråkigt bara att det ska bli sådan hets med alla julklappar. Julafton går ju trots allt ut på att ha trevligt och umgås med familjen. Paketen är ju bara ett + i kanten. Ett väldigt stort + iofs eftersom man kan ha väldigt roligt med klapparna som att skriva julrim eller t.o.m. spela om klapparna, som vi gjorde på min senaste lilljul. Mycket kul och spännande spel, som tar fram girighetens hos varann på ett skojigt sätt.
Nu tänkte jag lägga mig, men först ska jag lägga in några bilder med julstämning.
Hoppas du har haft en mysig och trevlig jul och att det blir en bra fortsättning också.
En sak jag undrar är vad ni har för jultraditioner? har du tröttnat på att titta på Kalle Anka på julen?

Här kan ni få en titt på min julklapp, en Odd mollytröja som jag är mycket glad för. Den är så mysig och varm och dessutom söt.

Dag 2

Fotavtryck i sanden, fint va? =)

Dan andra dagen började med att den annars morgonpigga Erik stängde av alarmet och vi båda somnade om. Efter 40 minuters sömn insåg jag att frukostbuffén snart skulle stängas. Väl framme vid frukostbuffén var det uppdukat med exotiska frukter som ananas, olika sorters vattenmelon och annat smått och gott. Efter frukosten var det pooldags.

Senare under dagen tyckte vi att det var dags att besöka Patong-stranden. Det var spännande att promenera längs gatan utanför vårat hotell. Trafiken var helt vild och allt var väldigt annorlunda mot hemma. Det var otroligt irriterande att alla Tuktuk-förare och försäljare nästan slet i en, men det får man väl räkna med eftersom säsongen inte var igång ännu. Vi hade läst om att Paradise beach skulle vara vacker så vi funderade att nå den på egen hand, men när vi tittade över havet så var den längre bort än jag trott.
Vi beslutade oss för att åka Jetski istället. Det var billigt och enormt kul. Turen började bra. Vi åkte jättelångt bort från stranden där vi fann en strand som vi tyckte såg privat ut. Riktigt mysigt. Efter si sådär en 20 min började det regna. Eftersom jag föredrog att åka fort så piskade regnet hårt i ansiktet. När det var ca 2 min kvar tipsade Erik om att jag faktiskt hade solglasögon på huvudet. Varför tänkte inte jag på det? =P. Efter turen var vi hungriga. Vi hittade en mysig, liten restaurang ett s.k. "hål i väggen".
Maten var god och förstås väldigt billig. När vi satt där inne öppnade himlen sig och det började ösa ner regn. När det regnar i Thailand kommer det verkligen sjuka mängder med regn.
Sedan var det dags att gå tillbaka till hotellet. Även idag var vi trötta, vi hade ju inte vänt på dygnet ännu. På vägen mot hotellet passerade vi några inkastare som ropa "Lucky man! Lucky man! Very nice girl!". Då såg Erik extra nöjd. Det var jag också förstås ;-)

Vi var också i ett köpcentrum samma dag där jag hittade dessa söta gosedjur^^

Crasy frog outside the window 8-|

Början av resan

Har inte riktigt funnit tid eller ork till att skriva i bloggen. Har varit sjuk i magsjuka i ca 1,5 vecka efter Thailand. Virus blev jag inte så lätt av med inte. Nu i efterhand kan det vara svårt att finna ord om vad man ska skriva, men som tur är så skrev jag och Erik ner varje dag om vad vi gjorde, lite som en resedagbok. Vi skrev även ner budget för varje dag så vi hade koll på pengarna, mycket ansvarsfullt anser jag. Nu tror jag ni är så nyfikna på vad som hände under resan att det är dags att uppdatera om den.

DAG 1
När vi anlände i Thailand var vi helt utslagna efter den utdragna resan. Jag som verkligen hade sett fram emot den här resan så länge satt verkligen och räknade minuterna och tro mig, alla minuter var långa. Väl inne på bussen som skulle föra oss til hotellet så blev det en lång väntan. Någon barnfamilj verkade ha tappat bort sig. På bussresan var det ett väldans liv, en av resenärerna skällde på guiden för att han var kissnödig. När guiden till slut fått chauffören att stanna försvann han som ett pistolskott iväg. En annan valde att gå på planet =P.

När vi var framme vid vårat hotell möttes vi av en vacker syn. Hotellet var jättemysigt, stort och charmigt. Det var verkligen skönt att slippa bära väskorna fram till rummet. Jag tyckte lite synd om thailändaren som bar dem. Min väska var nästan lika stor som honom (generad), men man måste ju ha plats för shopping. När det var dags för mat så valde vi att testa hotellets mat. Jag tog en rad med små rätter. Det komiska var att de hade verkligen svårt att förstå när vi beställde. Jag fick beställa vatten till maten 3 ggr innan de insåg att det var vatten jag skulle ha. Efter maten var det dags att utforska poolen. Poolen omgavs av en massa palmer med kokosnötter, en liten bar, små fontärner. Det var underbart att äntligen få ta flera simtag i poolen. Efter allt bad och kommentarer som "wow", "åhh" och "jag kan inte tro att vi är här" så var det dags för en tupplur. Man var ju tvungna att ladda batterierna efter den tunga dagen.

När vi sedan blev sugna på en bit mat så valde vi att titta i Vings katalog för att se vad de rekomenderade. En som lät lovande var en indisk restaurang. När vi gick längs gatan hittade vi en väskaffär med en massa reavaror. När vi "gluttat" klart började regnet ösa ner. Istället för att orgentera oss fram till restaurangen så valde att ta en Tuktuk. Vi trodde de kunde staden, men vi trodde väldigt fel. Tuktuken tog oss runt i cirklar runt hela staden. Först hade man lite koll sedan var det bara att ge upp. Chauffören måste ha stannat säkert 5-6 ggr och frågat om vägbeskrivning innan han stannade. Erik som lyckades urskilja vad han sa berättade att vi skulle gå längs med gatan för att sedan komma fram. Efter att ha gått en lång bit var jag beredd att ge upp. "Det känns som vi har kommit fel!", utbrast jag. I samma ögonblick "som sänt från ovan" tittade en skylt fram med namnet på restaurangen.
Äntligen kom vi fram till restaurangen. Vi beställde in en massa smårätter. Innan varmrätterna kom in fick flera underbart goda bröd. Det var spännande och goda rätter. Jag tyckte det var kul att bedömma rätterna. Min bedömning var att maten fick 3 tallrikar av 5 möjliga.

Efter maten hittade vi ett stort shoppingcenter där jag förstås fastnade. Erik och jag åkte sedan ner till undervåningen. Där var det den mest avslappnande man kan tänka sig. Stämningen var verkligen mysig. Det doftade från både tvålar och doftljus. När vi gått runt och jämfört priser m.m. så gick vi hem. Det var dags att sova.

Så var man hemma igen

Kollade just på en video som jag filmade i Thailand. Kan inte påstå att jag riktigt har vant mig vid tanken att vara hemma igen. Saknar definitivt värmen. Att först stå utanför flygplatsen i Phuket där det fanns palmer,var varmt och härligt till att sätta foten utanför planet i Norrköping där det inte var lika härligt. Kallt, mörkt och fuktigt var inte riktigt vad jag hade längtat efter. När jag igår pratade med Sofhia på telefon så frågade hon en väldigt intressant fråga. Hon frågade "Om du skulle sammanfatta den här resan, vad skulle du säga då?". Ärligt talat gick det inte. Inte med få meningar i alla fall.

Patong där vi bodde större delen av tiden var rena rama besvikelsen. Massa jobbiga försäljare och Tuktuk-förare som verkligen aldrig gav sig. De stod vid trottoarerna och gav sig verkligen inte när man sa nej. Det komiska var att när man glömde något på hotellet och var tvungen att vända då var alla förstås tvungna att fråga än en gång "TUKTUK?!"

Men även om nackdelarna var stora så var fördelarna större. Jag har fått uppleva enormt häftiga saker som jag aldrig fått upplevt tidigare. Jag har sett de vackraste stränderna, stora vackra kalkstensklippor som höjde sig högt från vattnet, gått genom djungeln i mörkret och snorklat bland färggranna fiskar m.m. De billiga priserna var också en stor fördel. En timmas massage kostade ungefär 60-70 kr, mycket billigt och maten var också väldigt billig. Lite för lite variation på maträtterna för min smak, men de hade också skandinavisk mat också som var god.
En annan fördel var att det var varmt hela tiden, inte för varmt utan alldeles lagom.
Det var dock rätt tråkigt att vädret var mulet en stor del av tiden, men när vi väl kom till en av Phi phi-öarna visade sig solen mycket mer och vi fann verkligen DET! Vacker utsikt att skåda under tiden man åt från den goda frukostbuffén.
Nästa gång jag reser till Thailand ska jag endast spendera en, högst två dagar i Patong för shopping. För shoppa det kan man verkligen göra i Patong. Däremot när det gäller sol, bad och uppleva paradiset så är Patong fel ställe för mig då blir det Phi phi!

För tillfället längtar jag verkligen efter att ligga på Long beach bara några meter utanför den Bungalow som vi bodde i.

Om ni tycker att denna uppdatering är liten så kommer det mer. Vänta och se!