Pyramiderna


Pyramiderna, dessa som Egypten är så kännt för. Att stå nedanför dem, skåda vad egyptiska slavar en gång i tiden byggde åt sina faraoner var overkligt. På håll såg pyramiderna verkligen kungliga ut. Man kände sig rätt liten när man stod där nedanför och tittade upp på pyramiderna. Det var synd att det var en massa försäljare som störde stämningen. Man fick knappt en lugn stund. Dessa försäljare låtsades vara snälla och skulle ta kort på en, men sedan ville de ha pengar och var otrevliga, till slut försökte man undvika dem så gott det gick. En ville även köpa mig för 5000 kameler.

Våran guide berättade att många har tagit stenar från pyramiderna för att bygga hus och kyrkor. Så synd tycker jag, speciellt när det har ett så stort och historiskt värde. En del av pyramiderna har även förlorat en del av sin höjd på grund av bl.a. jordbävningar. När man vandrade runt pyramiderna försökte man föreställa sig hur det var att leva på den tiden. Livet varierade nog mycket beroende på om man hur rik eller fattig man var.

Vi var nere i en pyramid när vi var där. Det var en väldigt intressant upplevelse. Innan jag köpte biljett till pyramiden så sa vår guide att om man har klaustrofobi ska man nog inte gå ner i pyramiden. Jag tänkte väl inte så mycket på det, men väl på väg ner i pyramiden blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Ca 1,20 i tak, jättetrångt och knappt någon luft. Det enda jag tänkte på var att komma ner till graven så fort som möjligt, det var alldeles för lite luft och gav en klaustrofobisk känsla. Det är värt det nu efteråt, men just på vägen ner var det inte så trevligt som man hade hoppats på.
När man väl kom ner till graven efter den långa och trånga tunneln var det mycket högre i tak. Framför oss låg stora stenblock som formade graven. Mörkt som det var klev jag ner i en stor grop. Snacka om att man blir rädd. Man är nere i en mörk pyramid, man vet inte vad som gömmer sig där. Självklart kom jag och tänka på "Mumien-filmerna", men vad jag såg så fanns det inga farliga skalbaggar eller något annat farligt som lurade i pyramiden ;-)







Här traskar jag runt bland stenar och pyramider


Sfinxen vaktar pyramiderna.


Kommentarer
Postat av: Erik

Jag saknar Egypten. Inte alla jobbiga försäljare, men att bara ligga och läsa på stranden eller vinna över dig i biljard. :P Bra val av bilder förresten, jag gillar den när du går runt mellan stenarna. Pusspuss

2009-05-06 @ 16:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0