Trött på förkyldningar?


Jag vet i alla fall att jag är det. Jag skulle själv vilja förbättra mitt immunförsvar så att jag kan träna mer och slippa onödiga förkyldningar.
Eftersom immunförsvaret är det som bekämpar virus och bakterier innan de ger problem så är det viktigt att ha immunförsvaret så starkt som möjligt. Vad är det som stärker immunförsvaret? Jo, det är allt från ändringar av livsstil till bra kost och träning.

Stress
Det första du kan se över är stress. Stressar du mycket? Stress påverkar immunförsvaret negativt. När du är stressad produceras adrenalin och kortison som som motverkar immunförsvarets funktion.
Så hur kan du göra för att minska stress i vardagen?

Du kan först titta på vad som stressar dig. Därefter är det dags att göra förändringar som tar bort så mycket stress som möjligt i din vardag. Kroppens immunförsvar behöver också regelbunden motion. Yoga eller andra avslappningsmetoder kan användas för att stressa ner.
Du kan också dricka ett lätt lugnande kvällste som får dig att somna gott och vila ut. Ett bra exempel på lugnande te är kamomillte. Kamomillte har visat sig förebygga och lindra förkyldningar. Ett te som även jag har testat. Det var inte det godaste jag har smakat, men det hade en stor effekt mot förkyldningar.

Solljus
Under hösten får vi inte lika mycket solljus som vi är vana vid under sommaren. Därför kan vi känna oss nere och och lättare bli stressade. Solljus behöver vi för att få D-vitamin som inte bara är bra för hälsan utan också för immunförsvaret. Får ni också en höst- eller vinterdepression? I så fall bör ni vara ute mera och motionera.

Sömn
Sömn är också viktigt för ett bra immunförsvar. För lite sömn påverkar immunförsvaret negativt t.ex. genom produktion av kortison som motverkar immunförsvaret. Sömn är också viktigt för problemhantering. Desto mer sömn desto bättre problemhantering.

Motion
All motion som inte går i överdrift är bra för kroppens immunförsvar. Motion såsom promenader och löpning är jättebra för kroppens immunförsvar.

Kost
Det är viktigt med en nyttig kost för ett bra immunförsvar. Frukt, bär och grönsaker är det många som missar i sin kost. Livsmedel som kan påverka immunförsvaret positivt.

Om du vill läsa mer om steg till ett bra immunförsvar så kan du gå in på den här webbsidan: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/43

Hoppas ni tycker att ni fått goda råd som kan komma till användning i vardagen. Nu ska jag göra mig iordning för en promenad i solen. Ha en underbar söndag!
XOXO Lisa


Kommentarer
Postat av: Erik

Oj, va mycket grejer som man inte tänker på i vanliga fall. Jättebra skrivet förresten, lät precis som en tidningsartikel... Är mycket imponerad. :) pusspuss

2009-09-07 @ 10:11:21
Postat av: anna

svar: ja zlatan räddade oss verkligen där :) riktigt grymt! tack så mkt!

2009-09-08 @ 15:05:35
URL: http://addspirit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0