Skönhetens pris


Jag tittade precis på Oprah som idag handlar om folk i Kina som betalar 300 dollar för att få en del av ögonlocket bortskuret för att få större ögon. Det finns även de som betalar 40 000 dollar för att bli längre. De kan göra dem 1 - 30 cm längre. I Kina kan de kräva en viss längd för att komma in på collage eller få ett visst jobb. I en viss mån kan man alltså bli mer framgångsrik i Kina med sin längd. Det är helt sinnessjukt. När man fick se lite av operationen fick jag verkligen obehag. De sågade av benen och satte in en ställning som skulle dra ut benen. Så hemskt att se att män och kvinnor är villiga att gå igenom en sådan smärtsam operation för att bli längre. En flicka tog ledigt från skolan ett år för att gå igenom denna smärtsamma procedur.

Om längden skulle göra en framgångsrik så kanske jag borde resa till Kina då ;). Skämt o sido, men jag tycker det är hemskt att en del människor kan gå så långt för att bli vackrare, när de antagligen inte känner sig säkrare eller mår bättre av det. Jag tror det handlar mer om hur man ser på sig själv. Jag kan förstå en del som operar sig, men oftast kan jag tycka att de gör det för fel skäl. Många tycker jag är bra som de är. Jag tror inte att skönhetsoperationer kan förändra hur vi ser på oss själva, de kan göra oss vackrare, men har man svårt för att tycka om sig själv är det nog lika svårt efter en skönhetsopertion.

Har ni några tankar om det jag skrivit, får ni gärna skriva några rader :).
Ha en bra dag och kom ihåg att ni är fina som ni är!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0