Vill vi att livet ska vara lagom?

Jag och tjejorna var på insparksfest för ett tag sedan. När vi stod i kö för att komma in så började två tyska tjejer prata med mig. När jag frågade hur det kom sig att de började plugga i Sverige så hade de ganska intressanta svar. Båda pratade om Sverige som vi pratar om att åka på solsemester. Ni vet hur exalterad man kan vara när man ska iväg en vecka eller två och bara sola och bada, så betedde sig dom. De berättade att alla de kände ville åka till Sverige, att Sverige var ett underbart land. De sa också att bilden av svenskar var att vi verkade vara så lyckliga. På något konstigt sätt blev jag ganska förvånad. Varför? Jag vet inte riktigt, men ofta får jag bilden av att vi svenskar aldrig är nöjda. Antingen är det för varmt eller för kallt. Jag har lite bilden av att vi vill ha det "lagom". Har man jobb så klagar man över att det är jobbigt att jobba, är man arbetslös så klagar man över det. Alla är inte såhär, jag tänker inte dra alla över en kant, men har inte ni också upplevt att det kan vara såhär?
Ofta borde vi nog vara mer tacksamma än vi är för oftast har man ju bara lyxproblem. Allt blir vad man gör det till. Lite filosofiskt funderande bara. Sverige är faktiskt ett underbart land, jag tror bara att vi borde se det mer.


Kommentarer
Postat av: Sofhia/ Puff

Jag håller helt med dig Piff:) Man ska vara nöjd åt det lilla som man vet blir stort när man inte har det mer.. se det vackra i småsaker=) Du är en underbar vän och jag saknar dig redan!

2010-09-22 @ 01:31:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0